Sectiehoning winnen


Vanmorgen even in de honingkamers gekeken hoe het er bij staat met de honingopslag. En dat zag er niet verkeerd uit. Alle honingbakken vol bezet met bijen. Omdat ik er niet van hou heidehoning te slingeren probeer ik raat- en sectiehoning te winnen. Natuurlijk ben je dan benieuwd of de bijen in de secties willen werken. En jawel, binnen 5 dagen mooi uitgebouwd en bezig de honing in de secties op te slaan.
En dat gewoon in mijn achtertuin.
Ziet u ook dat de cellen 90 graden zijn gedraaid?

Sectiehoning winnen

Hieronder hetzelfde raam 3 dagen later.

Secties na 8 dagen dracht

En hieronder een foto van de sectiehoning na 14 dagen dracht.

Bijna afgewerkt

 

2 thoughts on “Sectiehoning winnen”

  1. Dag Henk,

    Volgend jaar wil ik ook heide honing in sectie ramen gaan oogsten.
    Van wat voor een soort hout maak je de sectierampjes? Het gebruikelijke hout voor de raampjes lijkt mij niet verstandig i.v.m. gevaarlijke splinters.
    Bouwen de bijen van zelf mooi in het midden van de sectie rampjes of zorg je voor een stripje voorbouw?

    Groeten Harold

    1. Hallo Harold, ik gebruik zacht vurenhout en soms beukenhout. Dikte ca. 4 mm. Er moet wel een stripje voorbouw worden aangebracht. Ongeveer 1 mm hoog. De kast moet echt vol bijen zitten en als de raten/secties in de HK worden gevuld met honing kun je de koninginnenroosters verwijderen.

Reacties zijn gesloten.