Propagandafilm ‘Dood aan de bijen’ slaat aan


Greenpeace houdt spiegel voor met omgekeerde boodschap over bijen

Sinds kort geldt er in Europa een verbod op drie bestrijdingsmiddelen in de hoop zo de bijensterfte tegen te gaan. Maar volgens veel deskundigen is dat bij lange na niet genoeg om de bijenpopulatie te redden.

Uit onderzoek van het Centrum voor Landbouw en Milieu (CLM) bleek dat het verbod nauwelijks invloed heeft op het totale gifgebruik in de Nederlandse land- en tuinbouw. Volgens het CLM valt maar 15 procent van al het gebruikte gif nu onder dit verbod.
Wat te doen? Greenpeace besloot het probleem eens op een heel andere manier aan te pakken: ze lieten een zogenaamde ‘antibijen organisatie’ een propagandafilm maken tégen de bij. Want soms is de tegenovergestelde boodschap de beste manier om te laten zien hoe de vork in de steel zit.
‘Death to all bees’ is een confronterend filmpje laat zien hoe vreemd we met de bij omgaan en hoe groot de noodzaak is dat we actie ondernemen. Het is gemaakt door Studio Smack.
Hoe groot de noodzaak is dat we iets doen, liet deze week ook de Amerikaanse supermarkt Whole Foods Market zien. De winkel had de supermarkt gefotografeerd hoe die eruit zou zien als er helemaal geen bijen meer zouden zijn. Bijna de helft van het assortiment op de groente- en fruitafdeling zou dan niet verkrijgbaar zijn.

CC foto: Whole Foods Market

Advertenties