Starter, wespennest en jonge koningin


Eén van de cursisten van een cursus koninginnenteelt had al tweemaal een starter gemaakt. Van de eerste serie werden geen larven aangeblazen en van de tweede serie slechts één. Omdat in zo’n geval het gevaar bestaat dat een cursist de pijp aan maarten geeft en afziet van verdere pogingen om koninginnen te telen besloot ik maar eens een kijkje op zijn bijenstand te nemen en eens goed door te vragen hoe er was gehandeld. De mislukking was eigenlijk een stapeling van kleine dingen waardoor het wel mis moest gaan. Na deze te hebben gecorrigeerd stonden we nog even te kijken en viel mijn oog op een bijenkast waar af en toe een bij uitvloog. Ik vroeg wat dat voor een kast was en er werd mij gezegd dat daar afgelopen winter muizen de raten hadden vernield. Er zouden nu nog wat, waarschijnlijk, eierleggende werksters inzitten. Bij het openen van de kast zag je de vernielde ramen al zitten. In één ervan had had een wespenkoningin zelfs een klein nestje gebouwd.

Wespennestje in raat gebouwd
Wespennestje in raat gebouwd

Verder zaten er op een ander raam misschien nog 50 werksters. Ik keek ernaar en zag warempel eitjes en een jonge koningin. Toch maar een raam uitlopend broed uit een andere kast opgezocht en erbij gehangen. Eens kijken wat het gaat worden.

