Boekrecensie “Eerste Hulp Bij Imkeren”

eerste-hulp-bij-imkeren-ehbi-door-james-e-tewDit boek neemt 100 imkerproblemen onder de loep en geeft de mogelijke oplossing.
Eerst maar even over het boek zelf. De afmetingen zijn 23,4 x 17,8 cm en het is 2,2 cm dik. Het is uitgevoerd als hardcover en heeft een leeslint. Het papier is van een goede kwaliteit en de foto’s zijn fullcolour.
Het boek telt 223 pagina’s waaronder een inhoudsopgave, 100 problemen, een verklarende woordenlijst, een alfabetische index, leessuggesties en een verantwoording van de gebruikte afbeeldingen.
De oorspronkelijke titel is ‘The Beekeepers Problem Solver’ van James E. Tew en is naar het Nederlands vertaald door Leon Doedens. Tevens is de vertaling aangepast naar de Nederlandse en Vlaamse manier van bijenhouden en de gangbare kastafmetingen.
Uitgeverij is Apis Publishing. ISBN: 978-90-824222-0-7 Prijs: € 23,95

Toen ik het boek ontving was het degelijk verpakt en geseald in bubbeltjes plastic. Het boek is een luxe uitvoering en ligt prettig in de hand, ziet eruit als een plaatje en is voorzien van een leeslint. Zoals gezegd staan er 100 problemen benoemd. Gemiddeld beslaat een probleem met oplossing twee pagina’s. Elk probleem is voorzien van een prachtige foto zodat direct duidelijk is wat er wordt bedoeld. Deze foto’s zijn een uitstekende hulp voor de minder ervaren imker.

De eerste twee hoofdstukken behandelen de basis van het bijenhouden zoals hoe je met imkeren begint, het kopen van een volk, plaats van een bijenvolk, kasttype, verven van een kast, benodigde materialen enz. Ik zou dat niet direct problemen noemen maar voorlichting. De volgende zeven hoofdstukken gaan in op diverse situaties die je in een bijenvolk aan kunt treffen zoals dode bijen voor de kast, meerdere eitjes in een cel enz. Het voert te ver om elk probleem hier op te noemen maar het zijn er veel. Diverse ziekten en plagen worden besproken. Jammer dat de foto’s, juist in dat hoofdstuk, minder duidelijk zijn. Er is een hoofdstuk gewijd aan het oogsten en verwerken van honing waarbij de optredende problemen van kristalliseren in de raat en in het potje worden besproken en wat je daaraan kunt doen. Duidelijk en goed uitgelegd. Tot slot is er een hoofdstuk over was en wasverwerking. Het smelten van was wordt niet besproken maar wel het maken van kaarsen en honingzeep en de problemen die je daarbij kunt ondervinden.

Samenvattend kan ik zeggen dat het boek heel veel problemen opsomt en daar een oplossing voor aandraagt maar het boek is zeker geen handleiding om een bijenvolk te managen of om veel honing te winnen. Maar daar is het boek ook niet voor bedoeld.
Het is zeker wel een boek dat als naslagwerk in de boekenkast van de imker hoort.