Arista Bee Research in Altea (Spanje)


IMG_20160314_141924(Dit is een project van Arista Bee Research)
Vanmiddag heb ik een bezoek afgelegd bij Gerbert Kos in Altea. Gerbert is een zeer kundig imker die al vanaf zijn veertiende jaar bijen houdt en hij biedt Arista Bee Research de gelegenheid om op zijn terrein in Spanje VSH koninginnen en darren te telen. Dit is nodig om vroeg in het voorjaar te beginnen en laat in de herfst nog een serie dochters van 100 en 87,5% VSH koninginnen te telen en deze op de stand te laten bevruchten voor de teelt van darren in het komende jaar. Bij mijn bezoek vertelde Gerbert hoe het in de afgelopen jaren is gegaan en toonde hij mij indrukwekkende resultaten die zijn behaald. Het succes bleef echter niet onopgemerkt en de Spaanse overheid en imkers beginnen belangstelling te tonen en hebben in groepen al bezoeken bij Gerbert afgelegd om een en ander zelf te aanschouwen. Het is zelfs al zover dat de bijen zoveel varroamijten vernietigen dat in de toekomst een tekort aan mijten dreigt te ontstaan om de volkjes te testen.
Er zullen dan varroavolken aangehouden moeten worden voor de teelt van  de mijt.
Een steeds grotere internationale groep telers en instituten beginnen de methode zoals deze is ontwikkeld door Arista Bee Research te gebruiken en met elkaar samen te werken om tot betere resultaten te komen en ik prijs mij gelukkig dat ik daaraan mee mag werken.
Een ander probleem in Spanje is de grote wasmot. Deze vreet zich dwars door de wanden van de kasten. Zowel de kunststof als de houten kasten moeten het ontgelden. Een punt van aandacht bij het bijenhouden in Spanje.
Gerbert heeft een teeltprogramma opgesteld dat nu loopt en in de komende periode zal ik Gerbert daarbij bijstaan en bij zijn afwezigheid de consignes waarnemen. In de komende periode zal ik wat foto’s plaatsen van de voortgang en een en ander over de gevolgde methode vertellen.

Op de foto de opgestelde volkjes waarmee dit jaar wordt verder geteeld.
Donaties voor dit belangrijke werk worden op prijs gesteld.
Arista Bee Research is een onafhankelijke, non-profit, niet-commerciële instelling en zal proactief toekomstige resultaten delen met de imkergemeenschap.

1 thought on “Arista Bee Research in Altea (Spanje)”

Reacties zijn gesloten.