Overpeinzingen


christmas-1869342_640Begin 2016 heb ik al mijn bijenvolken en bijenbenodigdheden verkocht en in februari 2016 vertrokken mijn vrouw en ik naar het buitenland om daar te gaan wonen. Door omstandigheden zijn we in oktober 2016 weer naar Nederland teruggekeerd. Tijdens mijn verblijf in het buitenland hield ik mij bezig met de ontwikkeling van de VSH-bij en volgde ik via internet het imkeren in Nederland.

De uitwintering, honingopbrengsten, het weer en de varroabestrijding. Alles kwam voorbij. In de zomer doken de eerste berichten over sjoemelkunstraat op en de schade die de imkers en de bijenvolken daardoor leden en nog lijden. De foto’s van het broed die ik zag gaven aan dat het niet goed zat. Het probleem is niet alleen in Nederland opgetreden maar ook in Duitsland, België, Luxemburg en Frankrijk. Ik vrees dat de imker de schade gaat dragen want veel imkers hebben de lotnummers en/of de kassabonnen niet meer. De resultaten van het onderzoek geven aan dat er veel andere componenten bij de was gemengd zijn. Waarschijnlijk zal juridisch moeten worden uitgevochten wie schuldig is en wat de sancties zullen zijn. In België haalt men nu honingmonsters op om te bepalen of er t.g.v. de foute was verontreinigingen in de honing worden aangetroffen die de voedselveiligheid aantasten. In het ergste geval moeten dan de voorraden honing bij de imker worden vernietigd en alle verkochte honing, voor zover mogelijk, worden teruggehaald.

Het hele jaar door zijn er op Facebook discussies over neonicotinoïden waarbij men niet schroomt daarbij op de man te spelen. Het is de moeite niet waard aan deze discussies deel te nemen. Er wordt met links gesmeten om het gelijk te halen maar bijna nooit onderbouwd iemand zijn standpunt behoorlijk. Beginnende imkers die een vraag stellen komen niet aan bod omdat, zo lijkt het, elk draadje weer eindigt bij de neonicotinoïden. Waarom start er niet iemand een groep “neonicotinoïden en bijensterfte” zodat imkers die over dit onderwerp informatie willen die groep kunnen bezoeken? Hierdoor blijven de andere groepen leesbaar en het bezoeken waard.

Over de varroamijt en de bestrijding daarvan werden weer veel vragen gesteld. Sommigen bestreden op tijd, anderen te laat of helemaal niet. Er werden dit jaar door verschillende personen roofmijten ingezet. Misschien is dat goed en misschien niet. De tijd zal het leren.

En dan na vier jaar eindelijk weer een geweldige heidehoning opbrengst. Het ging aan mij voorbij want ik woonde daar niet meer.

Zoals elk jaar is er toch weer die onzekerheid of de volken na het inwinteren genoeg voer hebben om de winter door te komen. Zoals elk jaar zal het wel meevallen en blijken er in het voorjaar veel ramen gevuld met suiker over te zijn die dan weer gebruikt kunnen worden voor de afleggers.

Hoe dan ook. Het ging allemaal aan mij voorbij.

Bij mijn terugkeer in oktober waren er imkers die mij spontaan, gratis en voor niets, volken en materialen aanboden om weer te kunnen starten in 2017. Zelfs P-moeren zijn mij gratis aangeboden. Dit is de ware spirit en ik wil deze collega’s enorm bedanken voor het aangebodene en het hartelijke welkom.
Inmiddels heb ik weer een regioavond en een clubavond bezocht en het smaakt naar meer. Wat is er leuker dan samen over de gezamenlijke hobby te praten?

Wat niet langs mij heen gaat zijn de voorbereidingen voor 2017. Met welke kast ga ik werken en wordt deze van hout of kunststof? Ga ik een eigen waskringloop opzetten? Waar plaats ik de bijenstand? Ga ik koninginnen telen en zo ja hoeveel? Genoeg zaken om over na te denken dus.

Tot slot wil ik vanaf deze plaats iedereen geweldige feestdagen en een gezond 2017 toewensen.

2 thoughts on “Overpeinzingen”

  1. Beste Henk,

    Helaas retour lees ik. Omgeving van Altea is een prima plek om te wonen. Omstandigheden maken het soms nodig een andere keus te maken. De link naar dave cushman is verouderd Misschien is het een optie om die te wijzigen naar http://www.dave-cushman.net/bee/newhome.html. Veel succes met het opzetten van de nieuwe imkerij hier.

    Groet bj HENKES

Reacties zijn gesloten.