e-Book “Na de basiscursus”

omslagDoor het verdwijnen van bijenvolken ten gevolge van Colony Collaps Disorder en de aandacht die de media daaraan besteden besluiten veel met de natuur begane mensen een bijenvolk in de tuin te plaatsen om op die manier een bedrage te leveren aan het behoud van de honingbij.

Velen volgen dan een basiscursus bijenhouden bij één van de plaatselijke verenigingen maar in de praktijk blijkt dat dit eigenlijk een te smalle basis vormt om met succes bijen te kunnen houden.

Uit vragen die door beginnende imkers aan mij worden gesteld blijkt dat het kennisniveau te laag is voor de moderne bijenteelt. Zo wordt er veel tijd besteed aan het maken van vegers en vliegers terwijl dit in niet alle gevallen nodig is om toe te passen.

Ook ontbreekt een stukje voorlichting zoals tips en trucs om een bijenvolk goed te kunnen managen en wordt er al helemaal niet gerept over koninginnenteelt dat tegenwoordig zeer zeker tot de moderne bijenteelt behoort.

In beginsel gaat dit boek er vanuit dat het boek “Bijenhouden, hoe doe je dat” van Friedrich Pohl op de gevolgde beginnerscursus is gebruikt en verwijst terug naar de daarin besproken lesstof. Dit boek behandelt niet de basis van het bijenhouden maar wil voorzien in aanvullende informatie om met succes zelfstandig bijen te houden. Het behandelt de omstandigheden en de procedures die kunnen worden gevolgd om een koningin in te voeren, iets wat geheel ontbreekt in de basiscursus maar waar de imker direct in zijn eerste zelfstandige jaar mee wordt geconfronteerd. Hierdoor gaan jaarlijks enorm veel koninginnen, die beter verdienden, verloren. En geloof me, in de loop van de jaren heb ik alle besproken methodes zelf uitgeprobeerd en alleen die methoden die tot succes leiden worden in dit boek besproken.

Daarnaast wordt het telen van goede, met de nadruk op goede, koninginnen besproken. Nog te vaak worden er aangeblazen doppen in een honingkamer geplaatst om daar te worden uitgebouwd.
Je krijgt dan wel een koningin maar deze is inferieur en wordt in de nazomer door de bijen vervangen.

Ik hoop met dit boek een bijdrage te leveren om de beginnende imker in zijn eerste jaren in de praktijk te ondersteunen hoewel ook gevorderde imkers hier en daar iets van hun gading kunnen vinden.

Hier kunt u de inhoudsopgave inzien.

button(14)