Invoeren zoals aanbevolen door Buckfast Ameland


Deze methode bevalt zeer goed en wordt geadviseerd aan de imkers die een koningin hebben besteld.
Men wacht tot men de koningin heeft ontvangen en gaat dan als volgt te werk: Op twee of drie meter afstand van een goed bijenvolk plaatst men een lege kast. Men plaatst uit het goede volk 3 ramen met open broed.
Hierop zitten veel jonge en verzorgende bijen. Daarnaast plaatst men nog een voerraam en een kunstraat.
Nu klopt men nog 1 of twee ramen bijen af in de lege kast.
Belangrijk is dat men direct na deze werkzaamheden het invoerkooitje met daarin de koningin tussen de raten hangt . 
In de tijd dat de bijen de koningin bevrijden zijn de oude bijen afgevlogen en houdt men alleen jonge bijen over die niet agressief zijn tegenover de nieuwe koningin.
Het beste is dit te doen op het moment dat er door de bijen wordt gevlogen.
Men is vaak verbaasd dat er open broed wordt gegeven. Ten eerste heeft men dan veel verzorgende bijen en ten tweede als men het invoer kooitje direct in de broedaflegger plaatst dan hebben de bijen nog geen behoefte om doppen te zetten.
Dit is één van de betrouwbaarste methoden van invoeren van een nieuwe koningin en wordt aanbevolen door Buckfast teelt- en bevruchtingsstation Ameland.

Klik hier voor meer aanbevelingen van Ameland.

%d bloggers liken dit: