Mijten verwijderen met de poedersuikermethode


Net zoals je mijten kunt tellen met de poedersuikermethode kun je daarmee ook mijten verwijderen. Je ziet wel eens filmpjes waarbij aan de bovenzijde van een kast poedersuiker op het volk wordt gestrooid en dat men hoopt dat door het poetsgedrag van de bijen de mijten worden verwijderd. Ten dele is dat het geval maar het betreft alleen de foretische mijten. Foretische mijten zijn de mijten die na uitlopen uit de cel een dag of acht op de bijen meeliften voordat ze weer in een cel stappen om zich voort te planten. Als er een gesloten broednest aanwezig is in het volk zitten de meeste mijten daarin.

IMG_20160701_094413Een betere methode is om het volk broedloos te maken zodat alle mijten op de bijen zitten. Om dit te bewerkstelligen plaatsen we begin juni op een lege raat een scalvinikooitje en plaatsen de koningin daarin. Het scalvinikooitje is 7 x 8 cm en 2 cm dik. Het is aan de binnenzijde voorzien van raatafdruk en afgesloten door een moerrooster. De bijen kunnen er raat in optrekken en de koningin kan er eitjes in leggen maar door de afmetingen van het kooitje kunnen de cellen niet worden gesloten. Door de aanwezigheid van de koningin in het volk gaat het volk geen redcellen aanzetten. Op de foto zie je de koningin linksboven in het kooitje.

Na drie weken is het volk broedloos en kunnen we de mijten, die nu allemaal op de bijen zitten, verwijderen. Als er darrenbroed aanwezig was wacht je tot 24 dagen na plaatsen van het scalvinikooitje.

Daarna kun je 2 dingen doen. Je besproeit de op de raten zittende bijen met oxaalzuur 3% of je gaat de mijten uit het volk halen met behulp van poedersuiker. Het besproeien met oxaalzuur kun je hier vinden. Het verwijderen van mijten met behulp van poedersuiker bespreek ik hieronder.

img_20160701_093849We zitten nu rond 21 juni. De volken zijn broedloos en alle mijten zitten op de bijen. We hebben een aantal hulpstukken nodig om de mijten te verwijderen. Twee emmers waarvan één voorzien is van een varroagaas bodem en een rand zodat de emmer niet te ver in de andere emmer kan zakken. Verder een paar kilo poedersuiker.

We maken de kast open van het te behandelen volk en doen de koningin in een verzendkooitje dat we op de raten leggen. De koningin is wat vermagerd en kan vliegen dus letten we goed op dat ze niet wegvliegt.

img_20160701_094307We slaan alle bijen af in de emmer met normale bodem en gooien er direct een paar handen poedersuiker bij zodat de dames niet wegvliegen. Hierna gaan we de emmer draaien zodat alle bijen goed met suiker worden bedekt. Nu gieten we de bijen over in de emmer met gaasbodem. We plaatsen deze emmer nu in de gewone emmer en sluiten het deksel. Hierna gaan we langdurig schudden. De mijten laten los van de bijen en verdwijnen door de gaasbodem van de emmer mét de suiker in de onderste emmer. Na verloop van tijd zitten nagenoeg alle mijten in de onderste emmer.

img_20160701_094339

img_20160701_081044Nu gooien we de bijen met aanhangende suiker weer in hun kast terug en laten de koningin weer inlopen. Het scalvinikooitje kan ook worden verwijderd.

In de onderste emmer zit nu de meeste poedersuiker met alle mijten. Dit kun je weggooien. Wij deden de suiker met de mijten in een zeef en spoelden de suiker eruit zodat er alleen mijten in de zeef achterbleven. Deze mijten werden gebruikt om teeltvolken te besmetten met mijten om daarna de teeltvolken te kunnen selecteren op VSH-eigenschappen. Maar dat is weer een ander verhaal. Het werken met de suiker is op onderstaande film te zien.

Het resultaat
Het resultaat