4. Er zijn doppen met larven

Kijk naar: Dit is een zeker signaal dat het volk aanstalten maakt om te zwermen.
Alle signalen gaan nu op rood.
Nu moet je uitzoeken hoe ver de ontwikkeling van de doppen is en wanneer ze ongeveer verzegeld worden.
Zelden zwermt een volk voordat de doppen zijn gesloten maar toch moet je dat even nagaan.
Als een volk kleiner is dan je zou verwachten dan kijk je of er eitjes aanwezig zijn en nog beter of je de koningin ziet.
Als je denkt dat het volk heeft gezwermd kun je naar stap 5.

Aktie: Als de doppen nog niet zijn gesloten heb je waarschijnlijk 1 tot 3 dagen de tijd.
Maar reken daar niet op want sommige volken zwermen voor de doppen zijn gesloten.
Dus je zult nu zo snel mogelijk een kunstzwerm moeten maken.
In diverse bijenboeken worden de diverse kunstzwermen beschreven.
Bij alle soorten kunstzwermen wordt een volk gesplitst in een deel met de koningin met de vliegbijen en een deel met het broed, de moerdoppen en de huisbijen (het moedervolk).
De koningin met de vliegbijen blijven meestal op de oude plaats staan en het moedervolk gaat naar een nieuwe bijenstand, 3 km verwijderd, of wordt elders op de stand geplaatst. Als je geen ervaring hebt met het maken van kunstzwermen lees dan zorgvuldig een goed boek daarover en kies de methode die jou het best ligt en/of bij je aanwezige materiaal past.
Als je een  mentor hebt, maak dan gebruik van zijn hulp.