Koninginnen wisselen

Hier een aantal methoden om de koningin te wisselen.

Voorjaar:
Pak de oude koningin van de raat en zet de nieuwe koningin op dezelfde plaats. Raam weer in de kast plaatsen.

Door middel van een kooitje:
Zoek de oude koningin op en doe haar in een kooitje, maar zo dat de bijen haar niet kunnen bevrijden. Hang het kooitje op de plaats waar je de koningin vond.
De volgende dag haal je de oude koningin uit het kooitje en doe je de nieuwe koningin in hetzelfde kooitje.
De volgende dag haal je de blokkering weg zodat de bijen haar kunnen bevrijden.

Wisselen van koningin bij een zwerm:
Zeef de koningin eruit. Nieuwe koningin in een kooitje in een kast met alleen kunstraat en uitgebouwde raat hangen.
Stort de zwerm in de kast of stort haar voor de kast zodat ze zelf in de kast lopen.
De bijen bevrijden de koningin uit het kooitje.

Je kunt haar ook met een handvol zwermbijen in de kast gooien en de zwerm voor de kast uitstorten en in laten lopen.

Koninginnen wisselen het hele jaar door:
Een jonge, nog niet volrijpe koningin, wordt zoals boven beschreven ingevoerd in een afleggertje dat drie dagen eerder is gemaakt. Hierin moet zij minstens één week aan de leg zijn.
Het invoeren in de definitieve kast gebeurt dan op de volgende wijze:
De aflegger met de jonge koningin wordt geopend en blootgesteld aan het zonlicht. Nu wordt de oude koningin van het productievolk opgezocht en verwijderd. Nu worden er drie ramen broed uit het productievolk verwijderd en op die plaats worden, met zo min mogelijk verstoring, drie ramen uit de aflegger met koningin, bijen en broed ingehangen. Het volk wordt nu nog 5 tot 10 minuten open gelaten en aan het zonlicht blootgesteld. Dan het rooster, honingkamer en dekplank erop en de kast sluiten. Als het nodig is kan men reeds de volgende dag kijken of de koningin is aangenomen maar het is beter daar enige dagen mee te wachten.

De ramen met broed en bijen die uit het productievolk zijn genomen worden in de lege aflegger gehangen en na drie dagen hangen we er een koninginnendop in. Als we de aflegger niet meer willen gebruiken versterken we een zwakker volk met deze broedramen en bijen.

De beginner verwacht misschien gevechten als bijen uit twee volken zonder voorzorgsmaatregelen worden samengevoegd. Maar het staat vast dat bijen die ongeveer 5 minuten aan zonlicht worden blootgesteld zich vredig gedragen, zonder bijzondere voorzorgsmaatregelen. Hier speelt de volksgeur dus ook geen enkele rol en speelt, volgens ons, alleen het gedrag die rol. In dit geval dus het gedrag van de bijen. Zoals iedere goede waarnemer op een bijenstand kan bevestigen heeft daglicht een rustgevende werking op bijen. Wij nemen nooit andere voorzorgsmaatregelen als we bij een moergoed volk, waarvan de koningin wordt vervangen, bijen toevoegen.

2 thoughts on “Koninginnen wisselen”

    1. Dit kan alleen met bevruchte koninginnen. Bij het introduceren van een onbevruchte koningin komt het volk plotseling in een situatie waarbij zij de feromonen van een koningin missen en waarschijnlijk de onbevruchte koningin afsteken. Als je toch een onbevruchte moer wilt introduceren beveel ik je deze methode aan. https://buckfastimker.wordpress.com/koningin-invoeren/invoeren-maagdelijke-koningin-in-een-volk/ Hierbij gaan beiden het gevecht aan dat de jonge koningin zal winnen. Let op: er moeten wel darren aanwezig zijn voor de bevruchting.