Varroamijt

Varroamijten
Varroamijten

Beschadigde bijen. Verminkte vleugels en korte achterlijven.
Beschadigde bijen. Verminkte vleugels en korte achterlijven.

Ik ga hier niet in op de geschiedenis van de varroamijt en de herkomst. Dat kunt u hier lezen. Op de andere pagina’s van deze website kunt u lezen hoe en wanneer de mijt moet worden bestreden.

De mijt zelf is een parasiet van de bij. De mijt is in staat hele volken te vernietigen als de imker er niets aan doet. Het is dus zaak de ontwikkeling van de varroamijt in de gaten te houden en op tijd te bestrijden. Omdat de mijt de larven beschadigt door bloed (hemolymf) op te zuigen verzwakt de larf en wordt een bij met een verkorte levensduur die mogelijk is geinfecteerd met een virus zoals bijvoorbeeld het Deformed Wing Virus (DWV). Zie foto rechts. Als men veel van deze bijen voor de kasten ziet lopen kun je er zeker van zijn dat je een fikse hoeveelheid mijten in één van je volken, of misschien wel alle volken hebt.
Als je bijen in je volk ziet met mijt(en) op de rug hebben ze er aan de onderzijde ook één of meerdere. Ook dan heb je een flinke besmetting.

In een bijenvolk ontwikkelt de mijt zich in het broed. Je kunt grofweg aannemen dat het aantal mijten in een volk zich elke maand verdubbelt. Dit geeft het volgende beeld.

Als je in maart 200 mijten hebt dan zijn er in april 400, in mei 800, in juni 1.600, in juli 3.200, in augustus 6.400 en in september 12.800.

Omdat in september het broednest kleiner wordt, wordt bijna elke larve in het volk beschadigd en sterft voortijdig. Weg volk!!

Het is dus zaak dat je, voordat de winterbijen worden geboren, een bestrijding uitvoert om het aantal mijten drastisch te verminderen. Dat is in juli. Hierdoor raken er veel minder larven beschadigd en heb je een grotere kans je volk door de winter te krijgen.
Vervolgens voer je 4 weken later nog een bestrijding uit.

Bij langdoorbroedende rassen, zoals Buckfast gaat de ontwikkeling van de mijt dus gewoon door.

Een bestrijding in december middels de druppelmethode is dan aan te bevelen om in maart een goede start met weinig mijten te maken.

Een beschrijving van de levenscyclus en gedrag van de mijt en de zoektocht naar de resistente bij kunt u in het gratis e-book lezen dat u krijgt door u hier in te schrijven.

Hieronder een tabel waaruit blijkt dat je de aantallen NIET moet onderschatten.

 maart april mei juni juli augustus september
 50  100  200  400  800  1.600 3.200
 100  200  400  800  1.600  3.200  6,400
 200  400 800  1.600 3.200  6.400  12.800