Effectiviteit Beevital Hiveclean


Tegenwoordig wordt steeds meer Beevital of Hiveclean ingezet om de varroapopulatie in een volk laag te houden. Zelf gebruik ik het inmiddels ook en ik moet zeggen dat ik sindsdien geen krabbelaars en bijen met verfrommelde vleugels voor de kasten zie. Maar dat zegt natuurlijk niets. Er zijn veel sceptici die er een mening over hebben. Eén ervan noemde Hiveclean op Facebook zelfs “emotiewater” maar gebruikte het zelf niet.

In 2006 is er in Turkije een proef gehouden met 30 bijenvolken allen in een langstrothkast.
Alle volken werden vooraf op gelijke sterkte gebracht en hadden 7 ramen bijen en ca. 150 cm2 broedoppervlak zodat nagenoeg alle mijten op de bijen zaten. De gemiddelde varroabesmetting van alle volken bedroeg bij het begin van de proef 24,27%.

10 volken werden behandeld met een plaatje thymovar.
10 volken werden behandeld met 15 ml Beevital per keer.
10 volken, de controlegroep, werden niet behandeld

Op 25 september en op 16 oktober werden de volken behandeld.

Thymovar Beevital Controlegroep
Varroabesmetting start 24,27% 24,27% 24,27%
Varroabesmetting na 1ste behandeling 5,18% 10,78% 35,45%
Varroabesmetting na 2de behandeling 1,90% 7,05% 61,15%
Effectiviteit 96,91% 88,66%

Er werden tijdens deze proef geen schade aan koninginnen, broed en werksters geconstateerd.

Hieruit blijkt dat Beevital Hiveclean goed kan worden gebruikt om de mijtenpopulatie minimaal te houden en mijn waarneming klopt.

Wie het rapport na wil lezen kan het hier downloaden.

En hier de gebruiksaanwijzing van Beevital Hiveclean

5 gedachten over “Effectiviteit Beevital Hiveclean”

  1. ik heb met belangstelling u mededeling ‘over bivital en tymovar gelezen en wil hier het volgende aan toevoegen .
    mijn ervaring is dat deze producten slechts enige jaren werken en dan niet meer , ik ben toen ik de
    eerste dode volken kreeg ,overgegaan op mieren zuur en het afgelopen voorjaar ,waren ze nog
    allemaal spring-levend wat ik met tymovar de laatste twee jaar niet meer had .
    een collega heeft jaren lang bivital gebruikt tot het dit voorjaar toen was het foute boel ,
    aldus mijn ervaring .
    Groetjes , Gerard !

    1. Hallo Gerard, dank voor je reactie. Jammer dat je volken hebt verloren. Je kunt naar mijn mening best de mijtenpopulatie laag houden met HC maar je moet niet “vergeten” met MZ te bestrijden na de honingoogst en voor inwinteren. Als middel “erbij” is HC goed.

  2. Regelmatig verbaas ik mij er over hoe varroa middelen die niet of nauwelijks wetenschappelijk onderbouwd of getest zijn op goed geloof geaccepteerd en toegepast worden.
    Naar mijn smaak is Hiveclean niet veel meer dan een zusje van Bienenwohl. Een oplossing van Oxaalzuur met wat exotische toevoegingen die het poetsgedrag zouden opwekken. Hoe dit dan zou werken en welke invloed dit heeft bij de bestrijding van mijten kan niemand vertellen.
    Indien hiermee de VSH eigenschappen zouden worden gestimuleerd kunnen wellicht mensen van Arista of Smartbees, die zich daarin verdiepen, hier iets mee.
    De werkzame stof in Hiveclean is het contact gif Oxaalzuur, de rest is cosmetisch met een commercieel en nergens bevestigd verhaal.
    Van oxaalzuur is wetenschappelijk bekend dat dit uitsluitend op mijten werkt die op de bijen zitten.
    In de zomer zitten verreweg de meeste mijten in het broed zodat deze buiten schot blijven. Bovendien is de werking van alle toegestane middelen, dus ook oxaalzuur, sterk afhankelijk van de omstandigheden. De duitse site Varroawetter adviseert daarom al weken geen oxaalzuur in broedloze volken te gebruiken, laat staan in volken met broed. Gezien de wetenschappelijke achtergrond van deze site acht ik dit advies van meer waarde dan een commercieel verhaal.
    Verder zijn oxaalzuur oplossingen beperkt houdbaar en adviseert b.v. Oxuvar het restant na gebruikt weg te gooien. Of en zo ja hoe Hiveclean nog werkt na 2, 3 , 4 maanden na productie wordt niet verteld.
    Alles in overweging nemend blijft ik maar bij het z.g. 3 Gangenmenu.
    Oxaalzuur in de winter, darrenraat snijden om meerdere redenen en mierenzuur na de dracht.
    Echt niet moeilijk, zeker niet duur maar bovenal zeer effectief.

    met vriendelijke groet
    Henk

    1. Hallo Henk,
      je geeft wel je mening over HC, mijn dank daarvoor, maar je vertelt niet of je het zelf gebruikt en wat je ervaring ermee is. Ik houd mij aan de bevindingen in de 2 beschreven rapporten en eigen waarneming.

Reacties zijn gesloten.